Invånare, föräldrar och elever!

Protestera mot kommunens byggplaner i Branterna längs Slättgårdsvägen bl. a invid Mälarhöjdens skola. Mälarhöjden är under förvandling. Karaktären förändras. Alla nya gällande och föreslagna byggprojekt i området innehåller uteslutande förtätning med flerfamiljshus.
Otroligt mycket byggande pågår och planeras i Mälarhöjden och dess närhet.

Exempel: På gång 1300 lägenheter i Mälarhöjden, inräknat Örnsberg och Axelsberg så planeras för 3500 lägenheter. I nya och pågående planarbeten nämns ytterst lite om skola-vårdbehov, trafikeffekter, kollektivtrafikpåverkan. Politikerna har dessutom uttryckt ambitioner att fortsätta förtätningar i Mälarhöjden.

Mitt emot Mälarhöjdens skola och längs med Slättgårdsvägen planerar kommunen att bygga fem stora höghus där minst två till tre st. är direkt mitt emot skolan. Det är bara början på exploateringen av Slättgårdsvägen.

Här följer en meny av argument mot exploatering:

Följande organisationer och föreningar har redan sagt nej till byggande i Branterna:

Mälarhöjdsföreningen, Parkbackens Vänner, Hägerstens Hembygdsförening, BRF Åldermannen, BRF Föreningssedeln, BRF Bönhasen 7, BRF Bönhasen 8, Föräldraföreningen i Mälarhöjdens skola, Mälarhöjdens Idrottsklubb, Mälarhöjdens Scoutkår, Stockholms Naturskyddsförening, Älvsjö miljöråd och ett stort antal ägare till angränsande villor m fl

I detaljplanens start-PM och hittills i planprocessmaterial nämns inget av vikt om KLIMATPERSPEKTIVET, BARNPERSPEKTIVET, TRAFIK OCH FRAMKOMLIGHET och MEDBORGARINFLYTANDE.

Med tanke på nuvarande och fortsatt behov av natur-och lekmiljöer, trafiktrygghet mm. innebär föreslagna byggprojekt med hårdgjorda ytor ett stort hot mot det som hittills präglat Mälarhöjden.

 

Under ev. byggnation

En byggnation kommer under lång tid innebära många stora olägenheter. Tusentals ton berg kommer att sprängas och transporteras, träd och vegetation försvinner och stora mängder byggmaterial ska transporteras dit. Den vilda naturen som finns där ersätts av asfalt och betong.

Under byggtiden kommer med mycket stor sannolikhet halva och ibland hela Slättgårdsvägen att behöva stängas av, under lång tid (säkert minst ett år) vilket kommer att leda till mycket allvarliga störningar och mer trafik in på små villagator (runt Mälarhöjdsskolan).

I grönområdesbranten finns idag en, inte minst för skolbarn, mycket viktig gång-cykelväg mellan Storbergsgatan och Slättgårdsvägen som riskerar att stängas under en längre tid.

Mälarhöjdsskolan med dess 1200 elever kommer att starkt påverkas negativt av byggnationens effekter och störningar men även i framtiden om planprojektet realiseras.

Sprängningar kommer att ske ca 30 meter utanför klassrums-och korridorfönster med allt vad det innebär av buller, damm, stora sprängrisker och farlig närmiljö. Minst 1000 tunga lastbilstransporter med sprängsten, byggmaterial mm kommer att starkt påverka skol- och närmiljön från tidig morgon till kväll.

Om det blir en brand eller olycka i Mälarhöjdens skola kommer då räddningsfordon att komma fram i tid för våra skolbarn?

 

Biologisk mångfald och natur

I stadens ”Handlingsplan för biologisk mångfald” står det att staden ska ”värna och utveckla stadens biologiska mångfald”.

En byggnation här i Branterna, som stadens egna ekologer bedömer har ett ”påtagligt till högt naturvärde”, skulle naturligtvis göra att växter och djur inte klarar sig.

Erfarenheter säger att det inte kommer att finnas en grästuva kvar.

I Branterna har observerats ”31 rödlistade arter” och ”37 fridlysta arter” såsom t.ex. Berguv, Björktrast, Duvhök, Grönfinken Mindre Hackspett men också Blåsippa, Gullviva och Gulsippa + grävling, räv, hare, rådjur, ekorrar.

Skolans lärare och elever använder naturområdet under bl a Ekologilektioner eftersom det utgör ett vilt naturområde och inte en park, vilket man inte kommer kunna göra framöver. Häpnadsväckande att de rödgröna inte värderar barnen och miljön mer.

 

Översvämningsrisk

Sommarens händelser med röda vädervarningar och omfattande översvämningar visar att skyfallen kommer att bli häftigare och tätare. Det innebär att de så kallade 50 årsskyfallen, som under stormen Hans, i somras, kommer att öka i frekvens. Liksom de ännu kraftigare 100-årsregnet. Men redan en relativt liten ökning av regnmängderna kan få stora konsekvenser vilket hänger samman med kommunernas avloppssystem bara kan svälja en viss mängd vatten.

Den blandade vegetationen i branterna har en mycket stor betydelse för att fånga upp och bromsa stora regnmängder vilket är omvittnat av experter och stadens miljöförvaltning. Försvinner vegetationen och ersätts av hårdgjorda ytor ökar risken för översvämningar dramatiskt vid skyfall.

Befintliga avloppsledningar i Slättgårdsvägen har inte kapacitet att ta hand om dessa vattenmängder i dag vilket bekräftas av Stockholm Vatten och Avlopp.

Bostäder efter Slättgårdsvägen och Lungtorpsvägen har i vissa hus redan haft vatteninträngning i källarna.

 

Slättgårdsvägen efter byggnationen

Byggnationsförslaget kommer att innebära fler invånare, kanske uppemot 250 personer ytterligare kommer att bosätta sig utefter Slättgårdsvägen. Antalet bilar kommer också att öka med direktutfarter mot Slättgårdsvägen.

Dessutom ska också en ny skola byggas för 900 elever vid nuvarande förskola och där den gamla Preemmacken stått ska Mälaräng ta plats med 1100 lägenheter.

Den framtida trafikmiljön för Slättgårdsvägen är högst oklar och mycket lite hanterad eller beskriven av Stadsbyggnadskontoret.

Varje dag går och cyklar flera hundratals barn längs Slättgårdsvägen till skolan och tillbaka samt och under dagen går ytterligare några hundratal barn mellan skolan och annexet Pärlan nere vid T-banestationen.

Eftermiddag och kväll cyklar och går många barn till skolans bollplan där MIK har träningar. Trafiksäkerhetsriskerna kommer att öka.

Sammantaget medför det att partiklar från däck, bromsar och avgaser dessutom all damm som rörs upp speciellt på våren och därtill extra buller kommer ett påverka närmiljön. Är det värt att utsätta våra barn kring skolan för detta?

Berätta för resten av skolan om vad som händer. Be rektorn eller andra vuxna skriva till politikerna.

 

Reflexion:
Till vilket pris gör man detta för 70 lägenheter.

Finns inget som stärker sambandet mellan Bredäng och Mälarhöjden som Stockholms stad påstår då det torde bli en av Stockholms dyraste bostadsrätter insprängt i villabebyggelse långt från Bredäng.

Att notera:
Kulturförvaltningen har sagt nej till femvåningshus. Stadsmuseet bedömer att flerbostadshus i tre till fem våningar för cirka 70 lägenheter är en för hög exploateringsgrad med hänsyn till platsens kulturhistoriska värden. Tillkommande bebyggelse behöver anpassas till den befintliga bebyggelsens generellt låga skala (1-2 våningar), även det enligt Varsam utveckling av småhus- och villaområden.

Inget hindrar att ni som vill protestera skriver själva!……………

 

Protestera mot dessa planer

Läs mer om hur du kan protestera här.